• Internett

Ofte stilte spørsmål - TV

Brukerveiledninger dekodere

Svart skjerm

Sliter du med å få bilde på skjermen eller TV-bildet viser bare «snø» kan du prøve følgende:

Sjekk at programkortet sitter riktig vei og kontroller at alle kablene mellom TV-en og dekoderen er korrekt koblet. De skal sitte godt i.

Sjekk kablene fra veggen til dekoderen. En kabel er ikke en kabel og det er viktig å bruke de som fulgte med dekoderen.

Kontroller at TV-en er innstilt på riktig kilde. Ofte er det en egen "Source" knapp på fjernkontrollen.

Fremdeles dårlig bilde?

Skru dekoderen av og på ved å trekke ut strømledningen og holde den avslått i ti sekunder.

Sjekk om problemet ligger hos innholdsleverandøren ved å skifte kanal. Du kan resette signalet ved å stille dekoderen på NRK1 og vente på oppdatering av signalet. Dette kan ta opp til en time.

Sort skjerm på alle kanaler

Om du opplever svart skjerm på alle dekoderens kanaler og det ikke hjelper å resette signalet kan du prøve følgende:
Trykk MENU-knappen på fjernkontrollen. Se om du får opp dekoderens meny på skjermen. Denne skal komme opp selv om signaler er borte. Ingen meny?

Sjekk om du bruker riktig inngang på TV-en. Ofte er det en egen "Source/kilde" knapp på fjernkontrollen til TV-en. Trykk på denne. Riktig inngang men fremdeles ingen meny?

Sjekk kabelen mellom veggkontakt og dekoder ikke har noen synlige skader, at den er direkte koblet til dekoderen og ikke går via annet utstyr som for eksempel DVD opptaker og spillkonsoll. Sett eventuelt tv-kabelen direkte i TV-en og se om du får inn "analoge" kanaler.

 

Hvis du har forsøkt alle punktene over og fortsatt opplever feil kan du sjekke om vi har registrert feil i nettet der du bor.

Kanalproblemer

Kanalproblemer

Opplever du at TV kanaler er borte kan du sjekke om du har lyd og bilde på kanal 34 eller kanal 999.
Har du det kan det hjelpe å oppdatere programkortet på Min side.

Følg stegene under om dette ikke hjalp:

1) Sjekk at alle kabler mellom TV og dekoder og vegguttaket er riktig koblet. De skal sitte skikkelig godt.
2) Sjekk om du får opp EPG (trykk tvguide/EPG knappen på fjernkontrollen).

Ingen EPG?

Skru TV-en på og sjekk at riktig inngang er valgt (Inngang velger du ved å trykke på knappen source/kilde).
Navnet på inngangen står bak på TV-en.

Restart dekoder, ta ut strømmen på dekoderen og start dekoderen på nytt.
Dekoderen trenger 3-4 minutter på å starte skikkelig opp.
Vent derfor med å trykke på fjernkontrollen.
Ta kanalsøk, riktig brukerveiledning finner du her: https://kabel.canaldigital.no/hjelp/tv/brukerveiledninger/

Om du fremdeles mangler kanaler kan en fabrikkreset av dekoder eller IDTV hjelpe.
Her finner du brukerveiledning til din dekoder: https://kabel.canaldigital.no/hjelp/tv/brukerveiledninger/
Husk at du må følge stegene som dukker opp på skjermen etter formateringen for å installere dekoderen på nytt.

Sitter dekoderkortet ordentlig i og er det riktig kort?

Hvis dekoderen ikke har vært i bruk på en stund kan det være lurt å resette signalet ved å sette dekoderen på NRK1 og la den stå uten å bytte kanal i en time.

Søk etter feil i nettet

Om ingenting hjelper kan det være feil med signalet. Ta kontakt med SuCom, så sjekker vi dette for deg.

Teksting

Teksting for hørselshemmede

Når du har digital TV-boks fra Canal Digital kan du selv stille inn teksting av TV-programmer.

Undertekst med DVB

DVB teksting sender underteksten digitalt og i brukerveiledningen til din TV-boks finner du steg-for-steg veiledning for oppsett av undertekster.
T-We Box, T-We Box Mini og opptaksdekoder (ADB 5720)

Gå inn i menyen ved hjelp av fjernkontrollen.

  1. Trykk MENU, velg Innstillinger
  2. Velg Brukerinnstillinger
  3. Velg Språkinnstillinger
  4. Sett Undertekster til «VIS»
  5. Velg hørselshemmet «JA»

Dekoder av typen Sagem HD PVR

Undertekst velges manuelt når du står på NRK. Trykk «Settings» knappen og sett «Hørselshemmet» til «På»

Ønsker du dette som en fast innstilling?

  1. Gå inn i MENU
  2. Velg SPRÅKINNSTILLINGER
  3. Sett «Hørselshemmet» til «PÅ»

Oppdatering av programkortet

Har kanaler falt ut og du ser meldingen "Kanal ikke tilgjengelig" på TV-skjermen hjelper det ofte å oppdatere programkortet. Slik gjør du det:

  1. Logg deg på Min side
  2. Du vil nå se en oversikt over alle dine dekodere og programkort
  3. Klikk på "Oppdater programkort" i boksen nede på siden

    Det kan ta opptil 15 minutter før kanalene virker etter at oppdateringen er sendt. Hjelper ikke dette kan du kontakte oss på 71405500.

Kanalliste

Her ser du hvor TV-kanalene er plassert i kanallisten. Plasser som ikke er i bruk vil ikke være synlig i kanallisten på din dekoder.

 

Hvordan velge valgfrie kanaler

Min Side opprettes enkelt på https://kabel.canaldigital.no/logg-inn

Om du ikke har ditt kundenummer tilgjengelig kan du kontakte oss, så sender vi det til deg på en tekstmelding.