• Internett

Ofte stilte spørsmål - Internett

Kommer ikke på internett

Om internett ikke fungerer forsøk følgende:

  • Slå av og på utstyr. (Modem, trådløs router, og PC) Vent 10 sekunder før du slår på strømmen igjen.
  • Sjekk deretter at kabler til veggkontakt og modem er riktig koblet. Koble deretter en datamaskin direkte til modemet med nettverkskabel. *
  • Om du fremdeles ikke har internett, forsøk å resette modemet. Dette gjøres ved å trykke inn resetknappen med en kulepenn på baksiden av modemet i ca 10 sekunder. Merk at det kan ta en liten stund før modemet slår seg på igjen.
  • Dersom det fortsatt er problemer kan du ringe oss på 71 40 55 00, slik at vi får sjekkes om det er en feil i nettet.

Har datamaskinen oppdatert programvare for beskyttelse mot virus og spionprogrammer? Dette kan også ofte forårsake problemer med nett-tilgangen. Test gjerne med en annen datamaskin.

Indikerer lysdiodene på kabelmodemet ditt at det ikke mottar signaler og er i normal drift så kan det være lurt å først sjekke om du får inn programmer via TV-kabelen. Hvis du ikke har TV-bilder heller, er det store sjanser for at det kan være noe feil med selve kabelen.

*Om du får internett ved bruk av nettverkskabel kan det tyde på problemer med det trådløse nettverket.
Sjekk at det trådløse nettverkskortet på din PC ikke er avslått, og at WIFI senderen på modemet ikke er skrudd av.

Ustabilt internett

Om du opplever ustabilt internett kan dette i mange tilfeller hjelpe:

  • Skru modemet og/eller trådløs router av og på.
  • Koble PC direkte
  • Test din hastighet her. Det er viktig å skru av alle programmer som bruker internettkapasitet på PC når du kjører testen
  • Om det fortsatt er problemer kan du se om det er feil i nettet der du bor, se fanen driftsmeldinger øverst i høyre hjørnet på vår hjemmeside.
  • Gjerne kontakt oss på telefon 71 40 55 00, slik at vi kan hjelpe deg med å løse problemet.

Her finner du 18 gode tips til å få bedre dekning og ytelse på trådløst internett hjemme

Jeg finner ikke mitt trådløse nettverk

Sjekk om lampen WLAN/trådløs lyser på modemet. Hvis ikke, slå den på med knappen foran på modemet.

Mange bærbare datamaskiner har også en knapp for å skru av og på det trådløse nettverkskortet. Sjekk at denne er skrudd på.
Hvor knappen/bryteren er plassert varierer fra modell til modell.

Hvorfor varierer hastigheten?

Om man bruker trådløstilkobling i stedet for kabel kan man oppleve noe variert hastighet.
Årsaken til dette er at andre elementer kan påvirke de tråløse signalene.

Signalstyrken kan reduseres hvor det er for mange hindringer i mellom internettboksen og datamaskinen. Eksempel på dette kan være speil, mur, og tømmervegger.

For å teste om signalstyrken er årsaken til varierende hastighet kan man ta med enheten som er tilkoblet nærmere modemet. Dersom hastigheten blir bedre i nærheten av modemet kan man vurdere å flytte modemet. En annen mulighet er å kjøpe til utstyr som forsterker Wifi-signalene i huset, for eksempel en AirTies Air 4920 boligpakke.