• Internett

Ofte stilte spørsmål - Faktura

Utsette betaling

Dersom du har problemer med å få betalt faktura til rett tid, kan vi være behjelpelige med å utsette forfall på regningen. Man må utsette forfall før forfallsdato.

Ønsker du å få betalingsutsettelse må du ringe oss eller sende oss en mail. Vi gir inntil 1 mnd utsettelse, så lenge det gis beskjed før forfallsdato.

Dette gjelder også Avtalegiro og eFaktura, men her må du huske å utsette forfallsdatoen i nettbanken din. Det er viktig at vi blir kontaktet senest dagen før forfall.

Dele betalingen

Det er mulig å dele fakturaen i to. Du kan da betale første del ved forfall, og resterende etter 1 mnd. SuCom må få beskjed før forfallsdato om dette er ønskelig. 

Man kan selv velge om man ønsker å få faktura tilsendt månedlig, kvartalsvis, halvårlig, eller årlig. De aller fleste ønsker å få tilsendt faktura kvartalsvis.

Ikke betalt faktura

Om faktura ikke er betalt innen forfallsdato og ikke annen beskjed er gitt, vil det bli sendt ut en purring som inkluderer et purregebyr. Hvis purringen ikke blir betalt innen forfall, vil abonnementet bli stengt og ytterlige kostander påløper.

AvtaleGiro og eFaktura


Fordeler med eFaktura

  • Spar miljøet for papir
  • Fakturaen vil bli sendt rett til nettbanken din, og du trenger bare å godkjenne betalingen.

Fordeler med AvtaleGiro

  • Fakturaen betales automatisk på forfallsdato, dermed unngår man purregebyr
  • Med AvtaleGiro kan du enkelt kontrollere ar regningen er betalt via kontofon eller nettbanken.

Slik bestiller du AvtaleGiro

  1. I nettbanken
    Du vil i de fleste nettbanker få et tilbud om å opprette AvtaleGiro etter å ha betalt en faktura. Takker du ja til dette, opprettes en AvtaleGiro-avtale.

  2. I banken
    Har du ikke nettbank, kontakt banken din for hjelp til å opprette AvtaleGiro.

Slik bestiller du eFaktura

  1. Automatisk bestilling via nettbanken
    Betaler du en regning fra en eFaktura-tilbyder, vil du få spørsmål om du ønsker eFaktura-avtale.
    Velg ja, og eFaktura-avtale blir registrert for det gitte kundeforholdet.
    Du kan også velge å bli varslet per e-post når du har mottatt ny eFaktura.

  2. Manuell bestilling av eFaktura
    For manuell bestilling trenger du eFaktura-referansen som du finner på din faktura. eFaktura-referansen er ditt kundenummer hos SuCom.
    Logg inn i nettbanken, finn valget som heter eFaktura. Her registrerer du en avtale med den bedriften du ønsker. 
    Om du ønsker å motta fakturaen på e-post, må du registrere det i nettbanken i tillegg til eFaktura-avtalen.

 

Kreditering/Penger til gode

Om du har mottatt en kreditnota fra SuCom betyr det at du har penger til gode hos oss.
Pengene du har til gode vil bli trukket i fra på din neste faktura, om du har aktivt abonnement hos oss.

Kunder som har penger til gode hos oss, som ikke lenger har et aktivt abonnement eller har eFaktura/Avtalegiro vil få overført pengene på konto. Ring kundeservice for å oppgi hvilket kontonummer du ønsker å få overført pengene til, 71 40 55 00

Gjenn├ąpning etter stengning

Hvis signalene på TV-en eller bredbåndet ditt er stengt, må du betale utestående faktura og et åpningsgebyr.
Bruk samme KID-nummer som på fakturaen for betaling av åpningsgebyret.

Gjenåpning etter betalt faktura/inkassokrav

Abonnementene blir automatisk gjenåpnet når SuCom har registrert din betaling.
Det kan ta fra 24 timer til 3 dager etter at regningen er betalt, før betalingen registreres i vårt faktureringssystem.
Gjelder det et inkassokrav, må betalingen først registreres hos inkassobyrået, som deretter melder inn til oss. Fra du har betalt regningen din kan det gå opptil 10 dager før abonnementet ditt er gjenåpnet.

Gjenåpningsgebyr

Gjenåpning av abonnement: 200,
Dette kommer på neste faktura.