FAQ

Med Avtalegiro betales regningene i nettbanken automatisk på forfallsdato. Det eneste du må passe på er at det er dekning på konto ved forfall. Resten går av seg selv. Avtalegiro kan kombineres med eFaktura. 

eFaktura er enkelt, fleksibelt og du trenger ikke å taste inn lange KID-nummer. Du får regningen rett i nettbanken din, ferdig utfylt med KID-nummer. Det eneste du trenger å gjøre er å godkjenne betalingen. Du kan både endre forfallsdato, beløp og belastningskonto. I nettbanken har du full oversikt over betalte og ubetalte regninger.

Av miljøhensyn oppfordrer vi alle våre kunder til å velge elektronisk faktura. Dersom det ikke opprettes eFaktura eller e-post faktura vil vi sende papirfaktura per post. Papirfaktura koster kr 50,- per faktura.

Motta eFakturaer «på vegne av»

Tidligere har man kunnet samtykke til bestemte deler av en faktura («Ja takk til bestemte») og dermed har det vært mulig å etablere en eFakturaavtale som er adressert til andre enn deg selv (eks: motta eFaktura på vegne av f.eks. barn, ektemake, verge, etc.).

Etter innføring av eFaktura 2.0 vil det alltid være den som er oppgitt som mottaker på eFakturaen, som faktisk får den presentert i sin betalingsflate. Noen av årsakene til dette er at det er viktig i henhold til personvernlovgivningen at fakturakrav kun blir presentert til rett mottaker, og at det kunne bli brukt som svindelmetode.

Dersom du ønsker at eFakturakravet skal sendes til andre enn deg selv, må dette avtales direkte med eFakturautsteder, slik at den mottakeren du ønsker skal motta og behandle eFakturaen, får denne adressert til seg.

Gå inn på nettbanken din når du får regningen. Tast inn Sucom på den gamle måten, så kommer det opp et tilbud om efaktura-avtale. Registrer så de nødvendige data (inkl. din e-post adresse). Du vil nå få neste faktura som efaktura. (NB! Faktura trekkes ikke automatisk. Du godkjenner hver enkelt betaling. For automatisk trekk av regning, må du lage avtalegiro.

Når du betaler en regning til en bedrift som tilbyr AvtaleGiro, vil du i de fleste nettbanker bli spurt om du ønsker å opprette en AvtaleGiro-avtale. Ved å akseptere tilbudet opprettes avtalen. Du får beskjed når avtalen trer i kraft og må betale regninger tilsendt i posten som normalt inntil avtalen er aktivisert.

Du kan endre ved å logge deg inn på min side eller ta kontakt med vårt kundesenter på tlf. 71 40 55 00.

Er det vanskelig å betale regningen en måned kan du få betalingsutsettelse inntil en måned. Du kan logge deg inn på min side eller ta kontakt med vårt kundesenter på tlf. 71 40 55 00.

Ja, du kan ha både eFaktura og AvtaleGiro på en regelmessig betaling. Da kan du opprette en eFaktura (for å spare miljø og penger) og samtidig opprette en AvtaleGiro. Da vil betalingen skje automatisk fra et bestemt kontonummer, i tillegg til at du har du oversikt i faktura.