Ofte stilte spørsmål

Her finner du ofte stilte spørsmål og svar om TV. 

Ta kontakt med oss på telefon 71 40 55 00, send e-post til: post@sucom.no eller bruk vårt bestillingsskjema.

Du finner bestillingsskjemaet her: https://www.sucom.no/tv-bestill-tv/

Pris for TV & Strømming 50 poeng-pakken er 499,- kroner per måned.
Dekoderleie er kroner 49,- per måned.

Dersom du i tillegg bestiller internett fra SuCom får du pakkepris. Les mer om våre abonnement, her: https://www.sucom.no/produktpakker/ 

Bolig med antenneuttak/Kabel-TV – RF:
1. Skru fast antennekabel i TV-boksen og koble den andre enden i antenneuttaket.
2. Koble nettverkskabel i Ethernet-porten på TV-boksen og andre enden i  Lan-porten i modem/router. (Kan også kobles trådløs).
3. Sett i vedlagte HDMI-kabel i TV og Telia Boxen.
4. Skru på strøm.

Bolig med nettverksuttak/Fiber – IP-TV:
1. Koble nettverkskabel i Ethernet-porten på TV-boksen og andre enden i  Lan-porten i modem/router. (Kan ikk kobles trådløs).
2. Sett i vedlagte HDMI-kabel i TV og Telia Boxen.
3. Skru på strøm.

På Telia sine sider finner du en veiledning hvordan du kobler opp din Telia Box.

Dersom du trenger hjelp til oppkobling av din Telia Box vil vi selvfølgelig være behjelpelig med dette. Ta kontakt med oss på telefon 71 40 55 00 eller ta turen innom vårt servicepunkt i Mongstugata 9.

Nei, du må ikke logge inn med Google-konto. Du kan velge å hoppe over dette punktet og eventuelt logge deg inn med Google-konto på et senere tidspunkt.
Dersom du har en smarttelefon som ikke er iPhone, har du mest sannsynlig allerede en Google-konto som du bruker til å laste ned apper.

Om du har behov for flere Telia Boxer er leieprisen per måned kroner 49,- per ekstra boks. For bestilling ta kontakt på telefon 71 40 55 00 eller send en e-post til: post@sucom.no.

For å logge deg inn på Min Side må du gå inn via denne linken og velg Min Side for TV og fast/trådløst bredbånd.
Den første gangen trykker du «Glemt passord/Ny bruker». skriv så inn ditt mobilnummer og du vil få tilsendt en kode via SMS. Skriv inn koden og lag deg et eget personlig passord. Når du har gjort dette logger du inn med mobilnummer eller e-postadresse og ditt eget passord.

Med TV & Strømming 50 poeng får du et utvalg faste kanaler, i tillegg kan du velge kanaler du selv ønsker innenfor 50 poeng.
Det er også mulig å kjøpe seg ekstra poeng, om det er ønskelig.
For å endre kanaler logger du inn på Min Side og videre til «Velg TV-innhold».

Tekst-Tv slik du kjenner det fra før finnes dessverre ikke på Telia Box. Men NRK har en egen hjemmeside for det her: https://www.nrk.no/tekst-tv/100/

Det er derimot en funksjon for teksting av TV for hørselshemmede. For å slå på teksting gjør følgende:
1.    Stå på en kanal du ønsker å endre tekstingen på
2.    Trykk OK på fjernkontrollen
3.    Trykk deg inn på Undertekster
4.    Velg ønsket undertekster. Av, Automatisk, norsk (For hørselshemmede) eller norsk.

I underholdningsuniverset Telia Play har Telia samlet all type TV og underholdning som gjør det enkelt for deg å se det du vil, når du vil og ikke minst hvor du vil. Med Telia Play kan du starte programmer forfra, finne igjen programmer i arkivene og se TV både på nettbrett og mobil.

Du kan se TV via Telia Play appen eller her: www.teliaplay.no.

For å lage din egen favorittliste gjør du følgende:

  1. Trykk OK på fjernkontrollen når du ser på en TV-kanal
  2. Velg Innstillinger
  3. Velg Tilpass kanallisten
  4. Trykk OK per kanal du ønsker å fjerne/legge til

Det er nå kun de kanalene som du har valgt som vil ligge under guide på fjernkontrollen og hjem i menyen. 

For å finne radio gjør du følgende:

1. Trykk på huset på fjernkontrollen

2. Gå videre til Apper

3. Naviger deg til Radio Player

Her finner du de norske radiokanalene.

Eneste endring i fakturaen er at du nå kun vil få en faktura fra SuCom, med både internett, TV, dekoderleie og ekstratjenester som du bestiller gjennom Min Side. Du slipper med andre ord en egen faktura på kortavgift, dekoder og ekstratjenester. Denne vil ha samme KID og kontonummer som fra før. TV-abonnementet og dekoderleie faktureres forskuddsvis hver tredje måned med 14 dagers betalingsfrist.

TV-kunder i Rauma vil få regning på produktpakke via Rauma Energi Bredbånd.
Les mer her: https://www.rauma-energi.no/bredband/privat/fiber/

Du kan velge å motta faktura per post, e-post eller som eFaktura.

Du kan også opprette Avtalegiro direkte i din nettbank.

Hvilke problemer opplever du?

  • Problemer med direkteTV 
  • Mangler lyd på enkelte kanaler eller lyden faller ut sporadisk 
  • Ser bare innhold fra Google Play Movies 
  • Oppdateringer til Telia Box 
  • Mangler enkelte kanaler 
  • Alle kanaler er sorte 
  • Slik slår du på undertekster
  • Problemer med fjernkontroll 

Alt dette finner du svar på ved å følge denne linken.

Dersom du ikke finner svar på ditt problem er det bare å ta kontakt med oss på telefon 71 40 55 00 eller sende en e-post til: post@sucom.no.

Hvilke problemer opplever du?

  • Får feilmelding
  • Mangler kanaler
  • Problemer med innlogging 
  • Hakking, skurring og dårlig lyd 
  • Problemer med filmleie 
  • Problemer med opptak 

Alt dette finner du svar på ved å følge denne linken.

Dersom du ikke finner svar på ditt problem er det bare å ta kontakt med oss på telefon. 71 40 55 00 eller å sende e-post til: post@sucom.no.

Alle våre avtaler har 12 måneder bindingstid. Ved oppsigelse i bindingstiden vil bruddgebyr påløpe.

Oppsigelsestiden er inneværende måned + neste måned.

Dersom du sier opp ditt TV-abonnement må Telia Boxen leveres inn etter at oppsigelsestiden er utløpt. Dekoder kan leveres eller sendes til vårt kontor.

Adresse:
SuCom AS
Mongstugata 9
6600 Sunndalsøra

Dersom du flytter innenfor et område vi kan levere TV til, kan du ta med deg din Telia Box til din nye bolig. Du må imidlertid ta kontakt med oss slik at vi kan omregistrere abonnementet og oppdatert adressen.

Telia Box i borettslag skal stå igjen, og omregistreres på ny beboer.

Vi tar imot din gamle dekoder.

Dekoderen leveres hos vårt servicepunkt i Mongstugata 9.

Da må du avslutte denne og melde deg opp til Telia sin avtale, dersom du ønsker å abonnere på tjenesten direkte via oss . Vi dekker selvfølgelig bruddgebyret, så det er bare å betale den, videresende oss faktura på post@sucom.no så vil du få trukket fra dette på neste faktura. 

Velg V Sport inn i din kanalpakke for 40 poeng.

Med V Sport får du den beste sporten fra verdens største ligaer. Nyt sport i verdensklasse med rettigheter som Bundesliga, Ligue 1, NHL, Formel 1, Europa League og Conference League, MotoGP og mye mer.

Du kan enkelt velge inn Netflix via valgmenyen for 50 poeng, her: https://www.telia.no/minside/valgmeny/.

Steg for steg hvordan du går frem finner du på Telias nettsider.

Netflix er en strømmetjeneste som tilbyr en rekke prisbelønte serier, filmer, anime, dokumentarer og annet på tusenvis av internett-tilkoblede enheter.

Du kan se så mye du vil, når du vil, og det helt uten reklame. Det finnes alltid noe nytt å oppdage, og nye serier og filmer legges til hver uke!

Om du har Telia Box så er Netflix-appen forhåndsinstallert, og du har en egen knapp på fjernkontrollen som tar deg direkte til Netflix.

Netflix fungerer også på datamaskiner, smarttelefoner (iOS og Android), nettbrett, strømmespillere og spillkonsoller.

For å se på Netflix på en TV, trenger du en enhet med Netflix-appen. For eksempel Telia box. I tillegg er Netflix-appen mulig å laste ned på mange smart-TV’er, spillkonsoller, mottakere og Blu-ray-spillere. På TV’er som allerede har Netflix installert, finner du Netflix-appen i hovedmenyen eller på startskjermen.

Når du følger instruksjonene i meldingen eller e-posten du får fra oss når du velger inn Netflix, vil kontoen knyttes til Telia umiddelbart. Du vil ikke bli kreditert for det du allerede har betalt til Netflix for inneværende fakturaperiode.

Du får Netflix Standard (ordinær pris 109,-) med to samtidige brukere og opptil 1080 p bildeoppløsning.

Dersom du ønsker opptil fire samtidige brukere og 4K oppløsning, kan du først velge inn Netflix i Valgmenyen hos oss, og deretter oppgradere til Netflix Premium i Netflix-appen, for 50,-/måned.

Det går helt fint – du beholder brukerprofiler og seerhistorikken fram til du velger det inn igjen.

Du kan enkelt velge inn TV2 Play via valgmenyen for 20 poeng, her: https://www.telia.no/minside/valgmeny/.

Steg for steg hvordan du går frem finner du på Telias nettsider.

Når du følger instruksjonene i meldingen eller e-posten du får fra oss når du velger inn TV2 Play, vil kontoen knyttes til Telia umiddelbart. Du vil ikke bli kreditert for det du allerede har betalt til TV2 Play for inneværende fakturaperiode.

Du finner alt innholdet hos TV2 Play via Telia Play appen. Telia Play er forhåndsinstallert på Telia Box, du kan også laste den ned til en Smart-TV eller andre enheter som for eksempel mobilen din, nettbrett, eller du kan se det i nettleser på PC/Mac.

For 20 TV-poeng får du TV2 Play Film og serier uten reklame.

Velger du derimot TV2 Play Basis (med reklame), bruker du ingen TV-poeng, og du betaler ikke noe ekstra for tjenesten.

Det går helt fint – du beholder brukerprofiler og seerhistorikken fram til du velger det inn igjen.

NB! Dersom du velger ut TV2 Play Film og serier uten reklame, vil du fremdeles ha tilgang til alt innholdet, så nær som Britbox-innhold, via den inkluderte tjenesten TV2 Play Basis med reklame.